Guanyadors
El projecte sorgeix de la voluntat del CEB de voler transformar l’actual escola Prosperitat i l’Institut Galileo Galilei, anteriorment independents, en un únic centre sota el model d’Institut-escola, l’Institut Escola el Molí. L’objectiu principal del projecte és la reorganització dels espais. Anteriorment, l’edifici acollia dos centres independents dividits en altura que es donaven l’esquena. La proposta reordena els espais seguint el nou programa de necessitats i divideix l’edifici de forma horitzontal, associant cada planta a un nivell pedagògic. D’aquesta manera, la planta primera es destina a l’educació infantil, tenint accés directe al seu propi pati, a la planta segona se situen les aules d’educació primària i la tercera agrupa els espais destinats a l’educació secundària. A la planta segona es genera un nou nucli obert al barri on s’agrupen la biblioteca, la ludoteca i un conjunt de quatre aules de música. Aquest consta d’un gran accés que en permet l’ús de forma independent i el relaciona directament amb la futura plaça situada a la part posterior de l’escola.
El projecte també es centra en millorar la qualitat dels espais d’aula i potenciar els espais comuns. Es busca generar ambients agradables, motivadors, cuidats i endreçats per garantir el benestar, la descoberta i a la millora de l’aprenentatge. El projecte contempla les adequacions tècniques i funcionals necessàries a les instal·lacions i els seus espais interiors. Es dota a totes les aules d’il·luminació i ventilació adequades gràcies a la substitució de totes les fusteries interiors per a grans portes que faciliten la connexió amb els espais comuns. A cada planta es proposen nous espais comuns versàtils i flexibles gràcies al buidat amb enderroc selectiu de certes aules. Aquests funcionen com a àgores de relació per a l’alumnat i que permeten activitats paral·leles a les que es fan a les aules.
El proyecto surge de la voluntad del CEB de querer transformar la actual escuela Prosperitat y el Instituto Galileo Galilei, anteriormente independientes, en un único centro bajo el modelo de Instituto-escuela, el Instituto Escuela el Molí. El principal objetivo del proyecto es la reorganización de los espacios. Anteriormente, el edificio acogía dos centros independientes divididos en altura que se daban la espalda. La propuesta reordena los espacios siguiendo el nuevo programa de necesidades y divide al edificio de forma horizontal, asociando cada planta a un nivel pedagógico. De esta forma, la planta primera se destina a la educación infantil, teniendo acceso directo a su propio patio, en la planta segunda se sitúan las aulas de educación primaria y la tercera agrupa los espacios destinados a la educación secundaria. En la segunda planta se genera un nuevo núcleo abierto en el barrio donde se agrupan la biblioteca, la ludoteca y un conjunto de cuatro aulas de música. Éste consta de un gran acceso que permite su uso de forma independiente y lo relaciona directamente con la futura plaza situada en la parte posterior de la escuela.
El proyecto se centra también en mejorar la calidad de los espacios de aula y potenciar los espacios comunes. Se busca generar ambientes agradables, motivadores, cuidados y aseados para garantizar el bienestar, el descubrimiento y la mejora del aprendizaje. El proyecto contempla las adecuaciones técnicas y funcionales necesarias en las instalaciones y sus espacios interiores. Se dota a todas las aulas de iluminación y ventilación adecuadas gracias a la sustitución de todas las carpinterías interiores para grandes puertas que faciliten la conexión con los espacios comunes. En cada planta se proponen nuevos espacios comunes versátiles y flexibles gracias al vaciado con derribo selectivo de ciertas aulas. Estos funcionan como ágoras de relación para el alumnado y que permiten actividades paralelas a las que se realizan en las aulas.
Data PR-966
Authors:
AQUIDOS; Oriol Marin, Aleix Jané, Carles Bárcena, Núria Garcia, Jordi Jané
Team:
AQUIDOS; Jean Pierre Paulet, Maria Sabato, Giulia Manenti, Carlos Navas, Victor Lozano, Aitor Pinilla
Educational Spaces: Silvia Sasot
Installations: ESITEC Enginyeria
Date: 2022
Location: Nou Barris, Barcelona
Images: KALEIDOS; Victor Lozano, Aitor Pinilla, Pablo Llamazares