*Winner Architizer A+ Awards 2021 Low Cost Design
*Winner Premis Catalunya Construcció 2021 a la Rehabilitació Funcional
*Special mention Premio Mapei 2021 Arquitectura Sostenible
*Nominee Premi Obra del Año 2024 Archdaily
L’edifici del nou casal de Joves de Bigues i Riells, “La c@va”, se situa al Parc de Can Badell, per erigir-se com a equipament referent per al jovent del municipi i dotar al parc d’un espai d’inclusió social, de llibertat d’acció i gestió, alhora que suport de múltiples activitats que dinamitzaran l’eix d’equipaments municipals de la zona. Projecte, DO i DEO.
El edificio del nuevo Centro para Jóvenes de Bigues i Riells, “La c@va”, se sitúa en el parque de Can Badell, para erigirse como un equipamiento referente para la juventud del municipio y dotar al parque de un espacio de inclusión social, de libertad de acción y gestión, así como de soporte de múltiples actividades que dinamizaran el eje de equipamientos municipales de la zona. Proyecto, DO y DEO.
Data PR- 749
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané, Alicia Dotor
Team:
AQUIDOS; Maria Sabato, Jean Pierre Paulet, Marta Farré, Rosa Romero
Landscape: Dolors Feu
Developer: Ajuntament Bigues i Riells.
Total Floor Area: 302,5 m2
Location: Bigues i Riells, Barcelona
Date: 2019
Photos: Pol Viladoms
Reforma interior de les aules de NEI 1er ESO i 4rt de primària de l’Escola Kostka, Jesuïtes de Gràcia a Barcelona. La intervenció transforma els espais interiors de l’Escola per adaptar-los a les noves pràctiques pedagògiques, caracteritzades per la co-docència, el treball i la interacció en grups variables, la multiplicitat de moments d’aprenentatge i la importància de tecnologies de la informació com a suport per a l’aprenentatge, entre d’altres.
L’eix vertebrador de la formalització de la proposta és el benestar dels usuaris, mitjançant la presència de llum natural i la visibilitat entre espais, i puntuada per l’ús de materials naturals com la fusta i la presència de vegetació dins les aules.
Reforma interior de las aulas de NEI de 1ºESO y 4º de primaria de la Escuela Kostka, Jesuitas de Gracia de Barcelona. La intervención transforma los espacios interiores de la Escuela para adaptarlos a las nuevas prácticas pedagógicas, caracterizadas por la co-docencia, el trabajo y la interacción en grupos variables, la multiplicidad de momentos de aprendizaje y la importancia de tecnologías de la información como soporte al aprendizaje, entre otros.
El eje vertebrador de la formalización de la propuesta es el bienestar de los usuarios, mediante la presencia de luz natural y la visibilidad entre espacios, puntuada por el uso de materiales naturales como la madera y la presencia de vegetación dentro de las aulas.
Data PR-829
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Team:
AQUIDOS; Eulàlia Maresma, Gianluca Giaccone, Grace Yautibug, Alex Moreno, Rosa Romero,
Educational Spaces: Sílvia Sasot
Landscape: Dolors Feu
Structures: STATIC
Installations: ESITEC engineering
Quantity Surveyor: Alex Moreno, Rosa Romero
Construction: Vilà Vila
Total Floor Area: 617,55 m2
Budget: 243.158,64 €
Location: Gràcia, Barcelona
Photos: Pol Viladoms
La proposta optimitza els recursos construïts existents i minimitza l’empremta de la nova edificació. El pati, actualment sobre el carrer, s’excava fins al nivell del mateix. Gràcies al rebaix, s’ habiliten els espais del soterrani com a nova planta baixa, amb ventilació i il·luminació natural. Gràcies a aquests nous espais que es destinaran a aules i altres usos de l’Escola, s’optimitza la necessitat de nova edificació.
Un nou edifici, d’escala petita i imatge en harmonia amb el casc antic, es situa formant una L amb l’edifici existent, per tal de crear una única unitat funcional, i facilitar la connexió amb l’Escola infantil situada enfront. Alhora, el nou edifici, allibera un pati orientat a sud, visible i permeable des del carrer, millorant les condicions de paisatge urbà de l’entorn del carrer Sant Isidre. El nou edifici permet agrupar les diferents etapes educatives per plantes agrupades i coherents, cadascuna amb el seu pati i espai educatiu exterior.
La primera fase, a desenvolupar durant l’estiu de 2023, consisteix en el rebaix del pati i tots els treballs de fonamentació pel nou edifici i el soterrani.
La propuesta optimiza los recursos construidos existentes y minimiza la impronta de la nueva edificación. El patio, actualmente sobre la calle, se excava hasta el nivel del mismo. Gracias al rebaje, se habilitan los espacios del sótano como nueva planta baja, con ventilación e iluminación natural. Gracias a estos nuevos espacios que se destinarán a aulas y otros usos de la Escola, se optimiza la necesidad de nueva edificación.
Un nuevo edificio, de pequeña escala e imagen en armonía con el casco antiguo, se sitúa formando una L con el edificio existente, para crear una única unidad funcional, y facilitar la conexión con la Escuela infantil situada delante. Asimismo, el nuevo edificio, libera un patio orientado a sur, visible y permeable desde la calle, mejorando las condiciones de paisaje urbano del entorno de la calle Sant Isidre. El nuevo edificio permite agrupar las distintas etapas educativas por plantas agrupadas y coherentes, cada una con el patio y el espacio educativo exterior.
La primera fase, a desarrollar durante el verano de 2023, consiste en el rebaje del patio y todos los trabajos de cimentación para el nuevo edificio y el sótano.
Data PR-941
Authors:
AQUIDOS; Oriol Marin, Núria Garcia, Aleix Jané, Carles Bárcena, Jordi Jané
Team:
AQUIDOS; Andrea Corominola, Eulàlia Maresma, Bruna Nicolau, Spyros Schinas, Irma Olivares, Maria Sabato, Andrea Corominola, Victor Lozano, Albert Pujadas, Gemma Jordà
Educational spaces consultant: Silvia Sasot
Developer: Escola Pia de Sitges
Quantity Surveyor: Alex Moreno
Health and Safety Coordination: Alex Moreno
Installations: Albert Pujadas Pous
Structures: Bernuz-Fernández Arquitectes
Constructor: Constructora de Calaf, SAU
Location: Sitges, Barcelona
Images: KALEIDOS; Victor Lozano, Aitor Pinilla, Pablo Llamazares
Projecte de transformació del pati infantil de l’Escola Pia de Sitges, que forma part d’un procés integral de millora i ampliació dels espais educatius del centre. El projecte té com a objectiu crear un entorn naturalitzat que promogui el joc, l’aprenentatge i la connexió amb l’exterior, alhora que s’integra de manera harmoniosa amb l’entorn urbà de l’escola.
La intervenció inclou la construcció d’una grada de fusta que connecta els dos nivells del pati, facilita els recorreguts i genera espais de trobada per a activitats grupals a l’aire lliure. També es va dur a terme un taller col·laboratiu amb les famílies per construir una cova de vímet, un element que afegeix valor pedagògic i lúdic al nou espai.
Aquest projecte es desenvolupa amb la voluntat de millorar quantitativa i qualitativament els espais existents i reforçar el procés d’acompanyament en aquesta transformació, posant en valor les necessitats de la comunitat educativa i la connexió amb l’entorn natural.
Proyecto de transformación del patio infantil de la Escuela Pia de Sitges, que forma parte de un proceso integral de mejora y ampliación de los espacios educativos del centro. El proyecto tiene como objetivo crear un entorno naturalizado que fomente el juego, el aprendizaje y la conexión con el exterior, a la vez que se integra de manera armoniosa con el entorno urbano de la escuela.
La intervención incluye la construcción de una grada de madera que conecta los dos niveles del patio, facilita los recorridos y genera espacios de encuentro para actividades grupales al aire libre. También se llevó a cabo un taller colaborativo con las familias para construir una cueva de mimbre, un elemento que añade valor pedagógico y lúdico al nuevo espacio.
Este proyecto se desarrolla con la voluntad de mejorar cuantitativa y cualitativamente los espacios existentes y reforzar el proceso de acompañamiento en esta transformación, poniendo en valor las necesidades de la comunidad educativa y la conexión con el entorno natural.
La intervenció adapta els espais de 3er i 4rt d’ESO a l’evolució i canvis pedagògics de l'Escola, aconseguint aules de gran dimensió i amb una configuració versàtil, multidireccional i no jerarquitzada que facilita dinàmiques d’autonomia i treball col·laboratiu. Les 4 parets de l’aula s’activen com a suport docent, gràcies a ser rotulables fins a una alçada de 2,2m i permetre la connexió de smart-TV mòbils. Els corredors d’accés a les aules es conceben també com a espais amb potencial per a l’aprenentatge, i es doten de mobiliari que permeten el treball i la lectura autònomament i separada del grup de referència.
La intervención adapta los espacios de 3º y 4º de ESO a la evolución y cambios pedagógicos de la Escuela, consiguiendo aulas de gran dimensión y con una configuración versátil, multidireccional y no jerarquizada que facilita dinámicas de autonomía y trabajo colaborativo . Las 4 paredes del aula se activan como soporte docente, gracias a ser rotulables hasta una altura de 2,2m y permitir la conexión de smart-TV móviles. Los pasillos de acceso a las aulas se conciben también como espacios con potencial para el aprendizaje, dotándose de mobiliario que permiten el trabajo y la lectura autónomamente y separada del grupo de referencia.
Data PR-888
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Total Floor Area: 895 m2
Location: Sarrià-Sant Gervasi, Barcelona
Date: 2021
Photos: Pol Viladoms
L'Escola Isabel de Villena cada any realitza actuacions de millora per actualitzar-se. En aquesta ocasió en l'àmbit de les aules d'infantil (P3, P4 i P5) la intervenció millora la relació entre les aules i el passadís, amb portes que aporten transparència i lluminositat, així com uns elements banc-finestra que aporten moltes possibilitats d'ús.
La Escuela Isabel de Villena cada año realiza actuaciones de mejora para actualizarse. En esta ocasión, en el ámbito de las aulas de infantil (P3, P4 y P5) la intervención mejora la relación entre las aulas y el pasillo, con puertas que aportan transparencia y luminosidad, así como unos elementos de banco-ventana que aportan muchas posibilidades de uso.
Data PR-904
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Team:
AQUIDOS; Maria Sabato, Alex Moreno
Educational Spaces: Sílvia Sasot
Developer: Patronat Isabel de Villena
Location: Esplugues, Barcelona
Photos: Pol Viladoms
Reforma i transformació interior per adaptació a nous criteris pedagògics i identitaris de l’àmbit de Batxillerat i 4t ESO de l’Escola Isabel de Villena. Projecte, DO i DEO. Pla Director amb Silvia Sassot.
Reforma y transformación interior para la adaptación a los nuevos criterios pedagógicos e identitarios en el ámbito de Bachillerato y 4o ESO de la Escola Isabel de Villena. Proyecto, DO y DEO. Plan Director con Silvia Sasot.
Data PR-855
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Team:
AQUIDOS; Maria Sabato, Alex Moreno
Educational Spaces: Sílvia Sasot
Developer: Patronat Isabel de Villena
Location: Esplugues, Barcelona
Date: 2020
Photos: Pol Viladoms
Es tracta d'una petita intervenció de millora de les tanques del pati de l'Escola Bressol Municipal Anxaneta, al barri de Gràcia de Barcelona.
La proposta converteix una tanca dura i poc amable tant pels infants com per la ciutat, així com insegura davant el vandalisme i la intrusió, amb un nou límit que respongui de diferent manera dins que a fora. Dins, dotant-lo de jardineres, vegetació i murs pintables, és a dir, un nou escenari, més privatiu i que ha permès usar de nou el pati. Fora, aportant un nou paisatge urbà, basat en un gran mural pintat sobre un nou suport, permeable, més alt i més segur.
Se trata de una pequeña intervención de mejora de las vallas del patio de la Guardería Municipal Anxaneta, en el barrio de Gràcia de Barcelona.
La propuesta convierte una valla dura y poco amable tanto para los niños como para la ciudad, así como insegura ante el vandalismo y la intrusión, con un nuevo límite que responda de diferente forma dentro que fuera. Dentro, dotándole de jardineras, vegetación y muros pintables, es decir, un nuevo escenario, más privativo y que ha permitido usar de nuevo el patio. Fuera, aportando un nuevo paisaje urbano, basado en un gran mural pintado sobre un nuevo soporte, permeable, más alto y más seguro.
Data PR-893
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Landscape: Maria Sabato
Mural artist: Marc Alvarez (Dase)
Developer: Consorci d’Educació de Barcelona
Location: Gràcia, Barcelona
Photos: Pol Viladoms
*Finalista Architizer A+ Awards 2021
*Finalista Premis Catalunya Construcció 2021 a la Direcció Integrada del Projecte i Rehabilitació Funcional
*Longlist selected Deezen Awards 2021
*Seleccionat International Biennial of Landscape Architecture Barcelona Rosa Barba Prize 2021
*Seleccionat Mostra d’Arquitectura Catalana 2023
Projecte de transformació dels patis de l'escola Baldiri Reixac al Park Güell, recinte catalogat com a Be d'Interès Nacional (BCIN) i inscrit al Patrimoni Mundial per la UNESCO. El projecte pretén generar un conjunt d'experiències sensorials, aventures, racons i aprenentatges que combinen la part lúdica i didàctica de l'esbarjo, al mateix temps que respectar l'excepcional entorn en el que es troba. Conjuntament amb Camps Boixadera i Associats.
Proyecto de transformación de los espacios exteriores de la escuela Baldiri Reixac en el Park Güell, recinto catalogado como Bien Cultural de Interés Nacional (BCIN) y inscrito en el Patrimonio Mundial por la UNESCO. El proyecto pretende generar un conjunto de experiencias sensoriales, aventuras, rincones y aprendizajes que combinan la parte lúdica y didáctica del recreo, al mismo tiempo que respetar la excepcionalidad del entorno en el que se encuentra. Conjuntamente con Camps Boixadera i Associats.
Data PR-747
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané, Alicia Dotor Navarro
Team:
Maria Sabato, Rosa Romero, Josep Camps, Josep Quirós, Raimon Renau, Marta Solsona
Landscape: Dolors Feu
Installations: ESITEC engineering
Developer: Consorci d'Educació de Barcelona
Constructor: Construcciones DECO S.A.
Location: Gràcia, Barcelona
Date: 2019-2020
Photos: Quim Bosch, Maria Sabato, Oriol Marin i Gordi
L'Ajuntament de Mataró va participar i finalment accedir al procés de selecció de municipis de tot l’estat liderat per la Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico.
El projecte ReNatura fixa 5 eixos d’intervenció en el municipi. Entre d’altres, inclou la millora de les rieres o l’establiment d’un pla verd, i la proposta dona resposta a la incorporació de refugis climàtics renaturalitzant els espais exteriors de les 31 escoles municipals, convertint-los en espais més resilients davant els reptes climàtics.
Les intervencions plantegen estratègies que potencien el verd i fomenten la biodiversitat, millorant la permeabilitat del terreny, incorporant horts escolars i espais de compostatge com a eina educativa, i creant espais que contribueixen a la regeneració i a una connexió més directa amb la natura.
El Ayuntamiento de Mataró participó y finalmente accedió al proceso de selección de municipios de todo el estado liderado por la Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico.
El proyecto ReNatura fija 5 ejes de intervención en el municipio. Entre otros, incluye la mejora de las rieras o el establecimiento de un plan verde, y la propuesta da respuesta a la incorporación de refugios climáticos renaturalizando los espacios exteriores de las 31 escuelas municipales, convirtiéndolos en espacios más resilientes frente a los retos climáticos.
Las intervenciones plantean estrategias que potencian el verde y fomentan la biodiversidad, mejorando la permeabilidad del terreno, incorporando huertos escolares y espacios de compostaje como herramienta educativa, creando espacios que contribuyen a la regeneración ya una conexión más directa con la naturaleza.
Data PR-1030
Authors:
AQUIDOS; Oriol Marin, Núria Garcia, Carles Bárcena, Aleix Jané, Jordi Jané; conjuntament amb Constructora Requena i Santin Jardineria i Paisatge.
Team:
Andrea Corominola Rius, Alicia Dotor Navarro, Maria Fernández, Giulia Manenti, Aylin Ramos
Landscape: Dolors Feu
Transformació dels espais educatius de l'Escola Regina Carmeli a Rubí consistent en accessos, biblioteca, laboratori i aules del cicle de primària. Reforma interior emmarcada dins el nou Projecte Educatiu del Centre a través del procés de reflexió pedagògica Regina IMPULSA, que aposta per la renovació dels espais educatius de la mà de la transformació educativa. La intervenció genera un espai diàfan de biblioteca, mediateca i aula TIC, un nou laboratori, transforma el vestíbul generant espais d’intercanvi famílies-escola en connexió amb nous espais específics per a reunions.
Transformación de los espacios educativos de la Escola Regina Carmeli en Rubí consistente en accesos, biblioteca, laboratorio y aulas del ciclo de primaria. Reforma interior enmarcada en el nuevo Proyecto Educativo del Centro a través del proceso de reflexión pedagógica Regina IMPULSA, que apuesta por la renovación de los espacios educativos de la mano de la transformación educativa. La intervención genera un espacio diáfano de biblioteca, mediateca y aula TIC, un nuevo laboratorio, transforma el vestíbulo generando espacios de intercambio familias-escuela en conexión con nuevos espacios específicos para reuniones.
Data PR-997
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Team:
AQUIDOS; Grace Yautibug, Carla Ferrer, Alex Moreno
Educational spaces: Silvia Sasot
Installations: DMD Enginyeria
Constructor: Roig Construccions
Total Floor Area: 374,14 m2
Budget: 155.000 €
Location: Rubí, Barcelona
Photos: Judith Casas
Casal de gent gran al barri del Bon Pastor. Projecte Aquidos, DO Bogom.
Centro Social para personas mayores en el barrio del Bon Pastor. Proyecto Aquidos, DO Bogom.
Data PR-742
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Promoter: BIMSA Barcelona d’Infrastructures Municipals SA
Location: Bon Pastor, Barcelona
Date: 2018
Photos: Pol Viladoms, Carles Bárcena
Reforma accés, pati i aulari Escola Pia Terrassa.
Reforma acceso, patio y aulario Escola Pia Terrassa.
Data PR-743
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Educational Spaces: Silvia Sassot
Developer: Escola Pia Terrassa
Total Floor Area: 400,35 m2
Location: Terrassa, Barcelona
Date: 2017
Photos: Anna Pericas
Transformació interior per adaptació a criteris Horitzó 2020 d’aules MOPI (Nou Model Pedagògic Infantil) de l’Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). Projecte, DO i DEO.
Reforma interior para la adaptación a los criterios Horizonte 2020 de aulas MOPI (Nuevo Modelo Pedagógico Infantil) de la Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). Proyecto, DO y DEO.
Data PR-788
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Educational Spaces: Sílvia Sassot
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Location: Sarrià-Sant Gervasi, Barcelona
Date: 2019
Photos: Aquidos
Coordinació Tècnica de l’equip multidisciplinar i multisectorial per a l’elaboració del Plec Tècnic de la redacció del projecte “Adaptant les escoles al canvi climàtic”, conegut com REFUGIS CLIMÀTICS, en el marc del projecte europeu del URBAN INNOVATIVE ACTION (UIA).
Coordinación Técnica del equipo multidisciplinar y multisectorial para la elaboración del Pliego Técnico para la redacción del proyecto “Adaptando las escuelas al cambio climático”, conocido como REFUGIOS CLIMÁTICOS, en el marco del proyecto europeo del URBAN INNOVATIVE ACTION (UIA).
Data PR-824
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Developer: Consorci d’Educació de Barcelona (CEB)
Location: Barcelona
Date: 2019-2020
Renovació del pati de l’escola Mare Nostrum al barri d’Horta. Procés de transformació per adaptar el pati a nous requeriments pedagògics basats en la diversificació d’activitats del lleure, minimització de conflictes i aprofitament dels espais exteriors com a extensió pedagògica. Conjuntament amb Camps Boixadera i Associats.
Renovación del patio de la escuela Mare Nostrum en el Barrio de Horta. Proceso de transformación para adaptar el patio a nuevos requerimientos pedagógicos basados en la diversificación de actibidades de ocio, minimización de conflictividad y aprovechamiento de los espacios exteriores como extensión pedagógica. Conjuntamente con Camps Boixadera i Associats.
Data PR-747
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Developer: Consorci d’Educació de Barcelona (CEB)
Location: Horta-Guinardó, Barcelona
Date: 2018
Photos: Adrià Goula, Oriol Marin
*Selected Premis Catalunya Construcció 2019
Transformació interior per adaptació a criteris Horitzó 2020 d’aules de 6è de primària de la NEI (Nova Etapa Intermèdia) de l’Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). L’actuació es concentra en l’última planta d’un dels mòduls de l’edifici i aprofita l’altura lliure màxima que permet el descobriment del sistema estructural d’encavallades metàl·liques, fins a la data ocultes. La polivalència i flexibilitat d’usos entre l’interior i l’exterior de l’aula s’aconsegueix donant al passadís una dimensió i paràmetres de confort lumínic i acústic semblants als de les aules. Al mateix temps, aquestes incorporen una grada-àgora i sistema d’enllumenat amb intensitat regulable, per treballs més focalitzats en el petit grup. Projecte, DO i DEO. Disseny espais educatius amb Silvia Sassot.
Transformación interior para la adaptación a los criterios Horizonte 2020 de aulas de 6o de primaria de la NEI (Nueva Etapa Intermedia) de la Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). La actuación se concentra en la última planta de uno de los módulos del edificio y aprovecha la altura libre máxima que permite poner al descubierto el sistema estructural con cerchas metálicas, hasta la fecha totalmente ocultas. La polivalencia y flexibilidad de usos entre el interior y el exterior de las aulas se consigue dotando al pasillo de una dimensión y parámetros de confort lumínico y acústico iguales a los de las aulas. Al mismo tiempo, estas incorporan una grada-ágora y sistema de iluminación de intensidad regulable, para trabajos focalizados al grupo pequeño. Proyecto, DO y DEO. Diseño de espacios educativos con Silvia Sasot.
Data PR-754
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Total Floor Area: 1800 m2
Location: Sarrià-Saant Gervasi, Barcelona
Date: 2018
Photos: Mariana Castel
Transformació interior per adaptació a criteris Horitzó 2020 d’aules de 5è de primària de la NEI (Nova Etapa Intermèdia) de l’Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). L’actuació es concentra en una planta intermitja d’un dels mòduls de l’edifici i aprofita la seva màxima altura lliure per tal de millorar la sensació d’amplitud espaial. La polivalència i flexibilitat d’usos a l’aula queda assegurada amb la compartimentació interior amb panells acústics mòbils que permeten el desdoblament per el treball en petits grups. La relació directa i visual amb el passadís s’aconsegueix amb unes grans obertures que, a més, permeten aprofitar al màxim la il·luminació natural interior. S’incorpora també una grada-àgora i sistema d’enllumenat amb intensitat regulable, per treballs més focalitzats en el petit grup. Projecte, DO i DEO. Disseny espais educatius amb Silvia Sassot.
Transformación interior para la adaptación a los criterios Horizonte 2020 de aulas de 5o de primaria de la NEI (Nueva Etapa Intermedia) de la Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). La actuación se concentra en una planta intermedia de uno de los módulos del edificio y aprovecha su máxima altura libre para incrementar la sensación de amplitud espacial. La polivalencia y flexibilidad de usos en as aulas se consigue con la compartimentación con paneles acústicos móviles que permiten el desdoblamiento para trabajo de grupos pequeños. La relación directa y visual con el pasillo se consigue con unas grandes aberturas que, además, permiten el máximo aprovechamiento de la iluminación natural que penetra en el edificio. Se incorpora también una grada-ágora y sistema de iluminación de intensidad regulable, para trabajos focalizados al grupo pequeño. Proyecto, DO y DEO. Diseño de espacios educativos con Silvia Sasot.
Data PR-828
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Location: Sarrià-Sant Gervasi, Barcelona
Date: 2019
Photos: Aquidos
Reforma interior per adaptació a criteris Horitzó 2020 d’aules PIN (Etapa Primària Inicial) de l’Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). Subdivisió d’aules que permetin el treball en grans i petits grups i, alhora, no perdin il·luminació natural ni sensació d’amplitud espaial.
Reforma interior para la adaptación a los criterios Horizonte 2020 de aulas PIN (Etapa PRimaria Inicial) de la Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). Subdivisión de aulas que permitan el trabajo en grupos grandes y pequeños sin disminuir la iluminación natural ni la sensación de amplitud espacial.
Data PR-754
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Educational Spaces: Silvia Sassot
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Total Floor Area: 1800 m2
Location: Sarrià-Sant Gervasi, Barcelona
Date: 2018
Photos: Mariana Castel
Escola Nova de Maçanet de la Selva. Dues Línies d’educació infantil i primària.
Escuela Nueva de Maçanet de la Selva. Dos Líneas de educación infantil y primaria.
Data PR-574
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Developer: GISA - Generalitat de Catalunya
Total Floor Area: 4.099,95 m2
Location: Maçanet de la Selva, Girona
Date: 2009-2011
Photos: Anna Pericas
Reforma interior a l’Escola Pia Calella, d’aulari infantil per adaptació a noves metodologies pedagògiques. Projecte, i DO conjuntament amb Silvia Sassot.
Reforma interior en la Escola Pia Calella, de aulario infantil para adaptación a nuevas metodologías pedagógicas. Proyecto y DO conjuntamente con Silvia Sassot.
Data PR-733
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Developer: Escola Pia Calella
Total Floor Area: 157,50 m2
Location: Calella, Barcelona
Date: 2016
Photos: Aquidos
En harmonia amb el lloc on es troba, la nova tanca i l’adequació del pati de l’escola materialitza les estratègies de projecte en una tanca formada per pòrtics metàl·lics de tubs de secció circular que responen al disseny de la tanca de l’escola veïna, Baró del Viver, afegint diversitat de solucions en cada pòrtic que permeten donar-ne usos diversos. La intervenció a la tanca alterna trams d’obra vista i d’altres amb entramat metàl·lic i vegetació, per garantir la privacitat i seguretat dels infants sense perdre la connexió visual amb el carrer. Paral·lelament es genera un nou recorregut entarimat amb fusta, fàcilment transitable i integrat a la zona de jocs on la tarima es transforma en una petita grada al pati. El recorregut que recorre la tanca culmina amb una zona porxada pensada per a l’emmagatzematge de cotxets i altres necessitats.
En armonía con el lugar donde se encuentra, la nueva valla y la adecuación del patio de la escuela materializa las estrategias de proyecto en una valla formada por pórticos metálicos de tubos de sección circular que responden al diseño de la valla de la escuela vecina, Baró del Viver, añadiendo diversidad de soluciones en cada pórtico que permiten dar usos diversos. La intervención en la valla alterna tramos de obra vista y otros con entramado metálico y vegetación, para garantizar la privacidad y seguridad de los niños sin perder la conexión visual con la calle. Paralelamente se genera un nuevo recorrido entarimado con madera, fácilmente transitable e integrado en la zona de juegos donde la tarima se convierte en una pequeña grada en el patio. El recorrido que recorre la valla culmina con una zona porchada pensada para el almacenamiento de cochecitos y otras necesidades.
Data PR-893
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Team:
AQUIDOS; Grace Yautibug, Maria Sabato, Jean Pierre Paulet, Victor Lozano, Eulàlia Maresma
Developer: Consorci d’Educació de Barcelona (CEB)
Quantity Surveyor: Rosa Romero
Constructor: Obres i Contractes Penta
Date: 2023
Location: Sant Andreu,Barcelona
Photos: Judith Casas
El Pla Director d’Intervenció a l'Escola Isabel de Villena parteix de l’anàlisi de l’estat existent de l’escola i el seu entorn, per permetre preguntar i decidir com ens posicionem en aquest nou context urbà.
L’objectiu inicial es va convertir en un de dual: un a llarg termini per repensar el posicionament de l’escola i un a curt termini per adaptar-se i resoldre requeriments sanitaris deguts a la Covid-19.
El projecte proposa obrir un buit en forma de mossegada que funciona com plaça d’accés i resol la connexió de l’edifici amb l’entorn i l’entrada de llum als espais soterrats. A més, s’introdueix un mirador, un volum d’administració, un element de protecció de façana i vegetació perquè la natura estigui present als espais lliures del conjunt.
El Plan Director de Intervención en la Escuela Isabel de Villena parte del análisis del estado existente de la escuela y su entorno, para permitir preguntar y decidir como nos posicionamos en este nuevo contexto urbano.
El objetivo inicial se convirtió en uno de dual: uno a largo plazo para repensar el posicionamiento de la escuela y uno a corto plazo para adaptarse y resolver requerimientos sanitarios debidos a la Covid-19.
El proyecto propone abrir un vacío en forma de mordisco que funciona como plaza de acceso y resuelve la conexión del edificio con el entorno y la entrada de luz a los espacios sepultados. Además, se introduce un mirador, un volumen de administración, un elemento de protección de fachada y vegetación para que la natura esté presente en los espacios libres del conjunto.
Data PR-836
Authors:
AQUIDOS; Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin, Jordi Jané
Developer: Patronat Carme Serrallonga (Escola Isabel de Villena)
Location: Esplugues de Llobregat, Barcelona
Images: KALEIDOS; Victor Lozano, Aitor Pinilla, Pablo Llamazares
Guanyadors
Lema: EL BOSC
Projecte d’una Escola d’Infantil i Primària i una Construcció Annexa d’Espai Esportiu i Polivalent Municipal que dona resposta als requeriments des d’una mirada de respecte a l’entorn immediat, alliberant al màxim el terreny natural on s’ubica. L’edifici organitza la planta en forma d’estrella amb porxos al perímetre que actuen com a espais de transició amb el bosc. El seu disseny té en compte l’ús de mètodes de sostenibilitat passiva, així com de materials reciclables i la coherència i senzillesa en el sistema constructiu.
Proyecto de una Escuela de Infantil y Primaria y una Construcción Anexa de Espacio Deportivo y Polivalente Municipal que da respuesta a los requerimientos desde una mirada de respeto al entorno inmediato, liberando al máximo el terreno natural donde se ubica. El edificio organiza la planta en forma de estrella con porches en el perímetro que actúan como espacios de transición con el bosque. Su diseño contempla el uso de métodos de sostenibilidad pasiva, así como de materiales reciclables y la coherencia y sencillez en el sistema constructivo.
Data CO-592
Authors:
AQUIDOS; Oriol Marin, Aleix Jané, Carles Bárcena, Núria Garcia, Jordi Jané conjuntament amb Adrià Escolano i David Steegmann
Developer: Ajuntament de Platja d'Aro
Total Floor Area: 2.418 m2
Location: Platja d’Aro, Barcelona
Project Date: 2023
Images: KALEIDOS; Victor Lozano, Aitor Pinilla, Pablo Llamazares
El projecte sorgeix de la voluntat del CEB de voler transformar l’actual escola Prosperitat i l’Institut Galileo Galilei, anteriorment independents, en un únic centre sota el model d’Institut-escola, l’Institut Escola el Molí. L’objectiu principal del projecte és la reorganització dels espais. Anteriorment, l’edifici acollia dos centres independents dividits en altura que es donaven l’esquena. La proposta reordena els espais seguint el nou programa de necessitats i divideix l’edifici de forma horitzontal, associant cada planta a un nivell pedagògic. D’aquesta manera, la planta primera es destina a l’educació infantil, tenint accés directe al seu propi pati, a la planta segona se situen les aules d’educació primària i la tercera agrupa els espais destinats a l’educació secundària. A la planta segona es genera un nou nucli obert al barri on s’agrupen la biblioteca, la ludoteca i un conjunt de quatre aules de música. Aquest consta d’un gran accés que en permet l’ús de forma independent i el relaciona directament amb la futura plaça situada a la part posterior de l’escola.
El projecte també es centra en millorar la qualitat dels espais d’aula i potenciar els espais comuns. Es busca generar ambients agradables, motivadors, cuidats i endreçats per garantir el benestar, la descoberta i a la millora de l’aprenentatge. El projecte contempla les adequacions tècniques i funcionals necessàries a les instal·lacions i els seus espais interiors. Es dota a totes les aules d’il·luminació i ventilació adequades gràcies a la substitució de totes les fusteries interiors per a grans portes que faciliten la connexió amb els espais comuns. A cada planta es proposen nous espais comuns versàtils i flexibles gràcies al buidat amb enderroc selectiu de certes aules. Aquests funcionen com a àgores de relació per a l’alumnat i que permeten activitats paral·leles a les que es fan a les aules.
El proyecto surge de la voluntad del CEB de querer transformar la actual escuela Prosperitat y el Instituto Galileo Galilei, anteriormente independientes, en un único centro bajo el modelo de Instituto-escuela, el Instituto Escuela el Molí. El principal objetivo del proyecto es la reorganización de los espacios. Anteriormente, el edificio acogía dos centros independientes divididos en altura que se daban la espalda. La propuesta reordena los espacios siguiendo el nuevo programa de necesidades y divide al edificio de forma horizontal, asociando cada planta a un nivel pedagógico. De esta forma, la planta primera se destina a la educación infantil, teniendo acceso directo a su propio patio, en la planta segunda se sitúan las aulas de educación primaria y la tercera agrupa los espacios destinados a la educación secundaria. En la segunda planta se genera un nuevo núcleo abierto en el barrio donde se agrupan la biblioteca, la ludoteca y un conjunto de cuatro aulas de música. Éste consta de un gran acceso que permite su uso de forma independiente y lo relaciona directamente con la futura plaza situada en la parte posterior de la escuela.
El proyecto se centra también en mejorar la calidad de los espacios de aula y potenciar los espacios comunes. Se busca generar ambientes agradables, motivadores, cuidados y aseados para garantizar el bienestar, el descubrimiento y la mejora del aprendizaje. El proyecto contempla las adecuaciones técnicas y funcionales necesarias en las instalaciones y sus espacios interiores. Se dota a todas las aulas de iluminación y ventilación adecuadas gracias a la sustitución de todas las carpinterías interiores para grandes puertas que faciliten la conexión con los espacios comunes. En cada planta se proponen nuevos espacios comunes versátiles y flexibles gracias al vaciado con derribo selectivo de ciertas aulas. Estos funcionan como ágoras de relación para el alumnado y que permiten actividades paralelas a las que se realizan en las aulas.
Data PR-966
Authors:
AQUIDOS; Oriol Marin, Aleix Jané, Carles Bárcena, Núria Garcia, Jordi Jané
Team:
AQUIDOS; Jean Pierre Paulet, Maria Sabato, Giulia Manenti, Carlos Navas, Victor Lozano, Aitor Pinilla
Educational Spaces: Silvia Sasot
Installations: ESITEC Enginyeria
Date: 2022
Location: Nou Barris, Barcelona
Images: KALEIDOS; Victor Lozano, Aitor Pinilla, Pablo Llamazares