*Guanyador Architizer A+ Awards 2021 Low Cost Design *Guanyador Premis Catalunya Construcció 2021 a la Rehabilitació Funcional *Menció especial Premio Mapei 2021 Arquitectura Sostenible *Nominat al premi Obra del Año 2024 Archdaily
L’edifici del nou casal de Joves de Bigues i Riells, “La c@va”, se situa al Parc de Can Badell, per erigir-se com a equipament referent per al jovent del municipi i dotar al parc d’un espai d’inclusió social, de llibertat d’acció i gestió, alhora que suport de múltiples activitats que dinamitzaran l’eix d’equipaments municipals de la zona. Projecte, DO i DEO.
El edificio del nuevo Centro para Jóvenes de Bigues i Riells, “La c@va”, se sitúa en el parque de Can Badell, para erigirse como un equipamiento referente para la juventud del municipio y dotar al parque de un espacio de inclusión social, de libertad de acción y gestión, así como de soporte de múltiples actividades que dinamizaran el eje de equipamientos municipales de la zona. Proyecto, DO y DEO.
Data
Developer: Ajuntament Bigues i Riells
Total floor area: 302,5 m2
Location: Bigues i Riells, Barcelona, 2020
Pics: Pol Viladoms
Reforma interior de les aules de NEI 1er ESO i 4rt de primària de l’Escola Kostka, Jesuïtes de Gràcia a Barcelona. La intervenció transforma els espais interiors de l’Escola per adaptar-los a les noves pràctiques pedagògiques, caracteritzades per la co-docència, el treball i la interacció en grups variables, la multiplicitat de moments d’aprenentatge i la importància de tecnologies de la informació com a suport per a l’aprenentatge, entre d’altres.
L’eix vertebrador de la formalització de la proposta és el benestar dels usuaris, mitjançant la presència de llum natural i la visibilitat entre espais, i puntuada per l’ús de materials naturals com la fusta i la presència de vegetació dins les aules.
Reforma interior de las aulas de NEI de 1ºESO y 4º de primaria de la Escuela Kostka, Jesuitas de Gracia de Barcelona. La intervención transforma los espacios interiores de la Escuela para adaptarlos a las nuevas prácticas pedagógicas, caracterizadas por la co-docencia, el trabajo y la interacción en grupos variables, la multiplicidad de momentos de aprendizaje y la importancia de tecnologías de la información como soporte al aprendizaje, entre otros.
El eje vertebrador de la formalización de la propuesta es el bienestar de los usuarios, mediante la presencia de luz natural y la visibilidad entre espacios, puntuada por el uso de materiales naturales como la madera y la presencia de vegetación dentro de las aulas.
Data
Authors:
AQUIDOS;Carles Bárcena, Núria Garcia, Aleix Jané, Oriol Marin.
Team:
AQUIDOS; Eulàlia Maresma, Gianluca Giaccone, Grace Yautibug, Alex Moreno, Rosa Romero, Silvia Sasot (educational spaces consultant), Dolors Feu (landscape).
Structures: STATIC.
Installations: ESITEC engineering.
Building engineering: AQUIDOS; Alex Moreno, Rosa Romero. Construction: Vilà Vila.
Surface: 617,55 m2.
Budget: 243.158,64 €.
Location: Barcelona.
Pics: Pol Viladoms.
La proposta optimitza els recursos construïts existents i minimitza l’empremta de la nova edificació. El pati, actualment sobre el carrer, s’excava fins al nivell del mateix. Gràcies al rebaix, s’ habiliten els espais del soterrani com a nova planta baixa, amb ventilació i il·luminació natural. Gràcies a aquests nous espais que es destinaran a aules i altres usos de l’Escola, s’optimitza la necessitat de nova edificació.
Un nou edifici, d’escala petita i imatge en harmonia amb el casc antic, es situa formant una L amb l’edifici existent, per tal de crear una única unitat funcional, i facilitar la connexió amb l’Escola infantil situada enfront. Alhora, el nou edifici, allibera un pati orientat a sud, visible i permeable des del carrer, millorant les condicions de paisatge urbà de l’entorn del carrer Sant Isidre. El nou edifici permet agrupar les diferents etapes educatives per plantes agrupades i coherents, cadascuna amb el seu pati i espai educatiu exterior.
La primera fase, a desenvolupar durant l’estiu de 2023, consisteix en el rebaix del pati i tots els treballs de fonamentació pel nou edifici i el soterrani.
La propuesta optimiza los recursos construidos existentes y minimiza la impronta de la nueva edificación. El patio, actualmente sobre la calle, se excava hasta el nivel del mismo. Gracias al rebaje, se habilitan los espacios del sótano como nueva planta baja, con ventilación e iluminación natural. Gracias a estos nuevos espacios que se destinarán a aulas y otros usos de la Escola, se optimiza la necesidad de nueva edificación.
Un nuevo edificio, de pequeña escala e imagen en armonía con el casco antiguo, se sitúa formando una L con el edificio existente, para crear una única unidad funcional, y facilitar la conexión con la Escuela infantil situada delante. Asimismo, el nuevo edificio, libera un patio orientado a sur, visible y permeable desde la calle, mejorando las condiciones de paisaje urbano del entorno de la calle Sant Isidre. El nuevo edificio permite agrupar las distintas etapas educativas por plantas agrupadas y coherentes, cada una con el patio y el espacio educativo exterior.
La primera fase, a desarrollar durante el verano de 2023, consiste en el rebaje del patio y todos los trabajos de cimentación para el nuevo edificio y el sótano.
Data
Autoria i DO: AQUIDOS, Oriol Marin, Núria Garcia, Aleix Jané, CarlesBarcena
Equip: AQUIDOS; Andrea Corominola, Eulàlia Maresma, Bruna Nicolau, Spyros Schinas, Irma Olivares, Maria Sabato, Andrea Corominola, Victor Lozano, Albert Pujadas, Gemma Jordà
Consultora d’espais educatius: Silvia Sasot
Promotor: Escola Pia de Sitges
DEO + Construction Management: Alex Moreno
Coordinació Seguretat i Salut: Alex Moreno
Projecte d'instal·lacions: Albert Pujadas Pous
Estructures: Bernuz-Fernández Arquitectes
Obra Civil: Constructora de Calaf, SAU
Imatges 3d: Kaleidos
La intervenció adapta els espais de 3er i 4rt d’ESO a l’evolució i canvis pedagògics de l'Escola, aconseguint aules de gran dimensió i amb una configuració versàtil, multidireccional i no jerarquitzada que facilita dinàmiques d’autonomia i treball col·laboratiu. Les 4 parets de l’aula s’activen com a suport docent, gràcies a ser rotulables fins a una alçada de 2,2m i permetre la connexió de smart-TV mòbils. Els corredors d’accés a les aules es conceben també com a espais amb potencial per a l’aprenentatge, i es doten de mobiliari que permeten el treball i la lectura autònomament i separada del grup de referència.
La intervención adapta los espacios de 3º y 4º de ESO a la evolución y cambios pedagógicos de la Escuela, consiguiendo aulas de gran dimensión y con una configuración versátil, multidireccional y no jerarquizada que facilita dinámicas de autonomía y trabajo colaborativo . Las 4 paredes del aula se activan como soporte docente, gracias a ser rotulables hasta una altura de 2,2m y permitir la conexión de smart-TV móviles. Los pasillos de acceso a las aulas se conciben también como espacios con potencial para el aprendizaje, dotándose de mobiliario que permiten el trabajo y la lectura autónomamente y separada del grupo de referencia.
Data Developer: Fundació Jesuïtes Educació Total floor area: 895 m2 Location: Barcelona, 2021 Pics: Pol Viladoms
L'Escola Isabel de Villena cada any realitza actuacions de millora per actualitzar-se. En aquesta ocasió en l'àmbit de les aules d'infantil (P3, P4 i P5) la intervenció millora la relació entre les aules i el passadís, amb portes que aporten transparència i lluminositat, així com uns elements banc-finestra que aporten moltes possibilitats d'ús.
La Escuela Isabel de Villena cada año realiza actuaciones de mejora para actualizarse. En esta ocasión, en el ámbito de las aulas de infantil (P3, P4 y P5) la intervención mejora la relación entre las aulas y el pasillo, con puertas que aportan transparencia y luminosidad, así como unos elementos de banco-ventana que aportan muchas posibilidades de uso.
Data
Authors: AQUIDOS; Oriol Marin i Gordi, Carles Bárcena, Aleix Jané Canals i Núria Garcia i Soto. Amb la participació de Sílvia Sasot com a experta en espais educatius
Team: Maria Sabato, Alex Moreno Developer: Patronat Isabel de Villena
Location: Esplugues, Barcelona
Pics: Pol Viladoms
Reforma i transformació interior per adaptació a nous criteris pedagògics i identitaris de l’àmbit de Batxillerat i 4t ESO de l’Escola Isabel de Villena. Projecte, DO i DEO. Pla Director amb Silvia Sassot.
Reforma y transformación interior para la adaptación a los nuevos criterios pedagógicos e identitarios en el ámbito de Bachillerato y 4o ESO de la Escola Isabel de Villena. Proyecto, DO y DEO. Plan Director con Silvia Sasot.
Data
Developer: Patronat Isabel de Villena
Location: Esplugues, Barcelona, 2020
Pics: Pol Viladoms
Es tracta d'una petita intervenció de millora de les tanques del pati de l'Escola Bressol Municipal Anxaneta, al barri de Gràcia de Barcelona.
La proposta converteix una tanca dura i poc amable tant pels infants com per la ciutat, així com insegura davant el vandalisme i la intrusió, amb un nou límit que respongui de diferent manera dins que a fora. Dins, dotant-lo de jardineres, vegetació i murs pintables, és a dir, un nou escenari, més privatiu i que ha permès usar de nou el pati. Fora, aportant un nou paisatge urbà, basat en un gran mural pintat sobre un nou suport, permeable, més alt i més segur.
Se trata de una pequeña intervención de mejora de las vallas del patio de la Guardería Municipal Anxaneta, en el barrio de Gràcia de Barcelona.
La propuesta convierte una valla dura y poco amable tanto para los niños como para la ciudad, así como insegura ante el vandalismo y la intrusión, con un nuevo límite que responda de diferente forma dentro que fuera. Dentro, dotándole de jardineras, vegetación y muros pintables, es decir, un nuevo escenario, más privativo y que ha permitido usar de nuevo el patio. Fuera, aportando un nuevo paisaje urbano, basado en un gran mural pintado sobre un nuevo soporte, permeable, más alto y más seguro.
Data Developer: Consorci d’Educació de Barcelona Location: Barcelona (Gràcia) Pics: Pol Viladoms Landscape: Maria Sabato Mural artist: Marc Alvarez (Dase)
*Finalista Architizer A+ Awards 2021 *Finalista Premis Catalunya Construcció 2021 a la Direcció Integrada del Projecte i Rehabilitació Funcional *Longlist selected Deezen Awards 2021 *Seleccionat International Biennial of Landscape Architecture Barcelona Rosa Barba Prize 2021 *Seleccionat Mostra d’Arquitectura Catalana 2023
Projecte de transformació dels patis de l'escola Baldiri Reixac al Park Güell, recinte catalogat com a Be d'Interès Nacional (BCIN) i inscrit al Patrimoni Mundial per la UNESCO. El projecte pretén generar un conjunt d'experiències sensorials, aventures, racons i aprenentatges que combinen la part lúdica i didàctica de l'esbarjo, al mateix temps que respectar l'excepcional entorn en el que es troba. Conjuntament amb Camps Boixadera i Associats.
Proyecto de transformación de los espacios exteriores de la escuela Baldiri Reixac en el Park Güell, recinto catalogado como Bien Cultural de Interés Nacional (BCIN) y inscrito en el Patrimonio Mundial por la UNESCO. El proyecto pretende generar un conjunto de experiencias sensoriales, aventuras, rincones y aprendizajes que combinan la parte lúdica y didáctica del recreo, al mismo tiempo que respetar la excepcionalidad del entorno en el que se encuentra. Conjuntamente con Camps Boixadera i Associats.
Data
Autors/es: AQUIDOS; Oriol Marin i Gordi, Núria Garcia i Soto, Aleix Jané Canals, Carles Bárcena Roig, Alicia Dotor Navarro Col·laborador/es: Dolors Feu, Maria Sabato, Rosa Romero, Josep Camps, Josep Quirós, ESITEC SL, Raimon Renau, Marta Solsona Promotor: Consorci d'Educació de Barcelona Constructor: Construcciones DECO S.A. Fotografies: Quim Bosch, Maria Sabato, Oriol Marin i Gordi Data projecte: 2019-2020
Casal de gent gran al barri del Bon Pastor. Projecte Aquidos, DO Bogom.
Centro Social para personas mayores en el barrio del Bon Pastor. Proyecto Aquidos, DO Bogom.
Data
Developer: BIMSA Barcelona d’Infrastructures Municipals SA
Location: Barcelona, 2018
Pics: Pol Viladoms (1-4), Carles Bárcena (5-7)
Reforma accés, pati i aulari Escola Pia Terrassa. Projecte, i DO conjuntament amb Silvia Sassot.
Data
Developer: Escola Pia Terrassa
Total floor area: 400,35 m2
Location: Terrassa, Barcelona, 2017
Pics: Anna Pericas
Transformació interior per adaptació a criteris Horitzó 2020 d’aules MOPI (Nou Model Pedagògic Infantil) de l’Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). Projecte, DO i DEO. Disseny espais educatius amb Silvia Sassot.
Reforma interior para la adaptación a los criterios Horizonte 2020 de aulas MOPI (Nuevo Modelo Pedagógico Infantil) de la Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). Proyecto, DO y DEO. Diseño de espacios educativos con Silvia Sasot.
Data
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Location: Barcelona, 2019
Pics: Aquidos
Coordinació Tècnica de l’equip multidisciplinar i multisectorial per a l’elaboració del Plec Tècnic de la redacció del projecte “Adaptant les escoles al canvi climàtic”, conegut com REFUGIS CLIMÀTICS, en el marc del projecte europeu del URBAN INNOVATIVE ACTION (UIA).
Client: Consorci d’Educació de Barcelona (CEB)
Barcelona. 2019-20.
Coordinación Técnica del equipo multidisciplinar y multisectorial para la elaboración del Pliego Técnico para la redacción del proyecto “Adaptando las escuelas al cambio climático”, conocido como REFUGIOS CLIMÁTICOS, en el marco del proyecto europeo del URBAN INNOVATIVE ACTION (UIA).
Renovació del pati de l’escola Mare Nostrum al barri d’Horta. Procés de transformació per adaptar el pati a nous requeriments pedagògics basats en la diversificació d’activitats del lleure, minimització de conflictes i aprofitament dels espais exteriors com a extensió pedagògica. Conjuntament amb Camps Boixadera i Associats.
Renovación del patio de la escuela Mare Nostrum en el Barrio de Horta. Proceso de transformación para adaptar el patio a nuevos requerimientos pedagógicos basados en la diversificación de actibidades de ocio, minimización de conflictividad y aprovechamiento de los espacios exteriores como extensión pedagógica. Conjuntamente con Camps Boixadera i Associats.
Data
Developer: Consorci d’Educació de Barcelona (CEB)
Location: Barcelona, 2018
Pics: Adrià Goula, Oriol Marin
Transformació interior per adaptació a criteris Horitzó 2020 d’aules de 6è de primària de la NEI (Nova Etapa Intermèdia) de l’Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). L’actuació es concentra en l’última planta d’un dels mòduls de l’edifici i aprofita l’altura lliure màxima que permet el descobriment del sistema estructural d’encavallades metàl·liques, fins a la data ocultes. La polivalència i flexibilitat d’usos entre l’interior i l’exterior de l’aula s’aconsegueix donant al passadís una dimensió i paràmetres de confort lumínic i acústic semblants als de les aules. Al mateix temps, aquestes incorporen una grada-àgora i sistema d’enllumenat amb intensitat regulable, per treballs més focalitzats en el petit grup. Projecte, DO i DEO. Disseny espais educatius amb Silvia Sassot.
Transformación interior para la adaptación a los criterios Horizonte 2020 de aulas de 6o de primaria de la NEI (Nueva Etapa Intermedia) de la Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). La actuación se concentra en la última planta de uno de los módulos del edificio y aprovecha la altura libre máxima que permite poner al descubierto el sistema estructural con cerchas metálicas, hasta la fecha totalmente ocultas. La polivalencia y flexibilidad de usos entre el interior y el exterior de las aulas se consigue dotando al pasillo de una dimensión y parámetros de confort lumínico y acústico iguales a los de las aulas. Al mismo tiempo, estas incorporan una grada-ágora y sistema de iluminación de intensidad regulable, para trabajos focalizados al grupo pequeño. Proyecto, DO y DEO. Diseño de espacios educativos con Silvia Sasot.
Data
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Total floor area: 1800 m2
Location: Barcelona, 2018
Awards and mentions: Selected Catalunya Construcció 2019
Pics: Mariana Castel
Transformació interior per adaptació a criteris Horitzó 2020 d’aules de 5è de primària de la NEI (Nova Etapa Intermèdia) de l’Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). L’actuació es concentra en una planta intermitja d’un dels mòduls de l’edifici i aprofita la seva màxima altura lliure per tal de millorar la sensació d’amplitud espaial. La polivalència i flexibilitat d’usos a l’aula queda assegurada amb la compartimentació interior amb panells acústics mòbils que permeten el desdoblament per el treball en petits grups. La relació directa i visual amb el passadís s’aconsegueix amb unes grans obertures que, a més, permeten aprofitar al màxim la il·luminació natural interior. S’incorpora també una grada-àgora i sistema d’enllumenat amb intensitat regulable, per treballs més focalitzats en el petit grup. Projecte, DO i DEO. Disseny espais educatius amb Silvia Sassot.
Transformación interior para la adaptación a los criterios Horizonte 2020 de aulas de 5o de primaria de la NEI (Nueva Etapa Intermedia) de la Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). La actuación se concentra en una planta intermedia de uno de los módulos del edificio y aprovecha su máxima altura libre para incrementar la sensación de amplitud espacial. La polivalencia y flexibilidad de usos en as aulas se consigue con la compartimentación con paneles acústicos móviles que permiten el desdoblamiento para trabajo de grupos pequeños. La relación directa y visual con el pasillo se consigue con unas grandes aberturas que, además, permiten el máximo aprovechamiento de la iluminación natural que penetra en el edificio. Se incorpora también una grada-ágora y sistema de iluminación de intensidad regulable, para trabajos focalizados al grupo pequeño. Proyecto, DO y DEO. Diseño de espacios educativos con Silvia Sasot.
Data
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Location: Barcelona, 2019
Pics: Aquidos
Reforma interior per adaptació a criteris Horitzó 2020 d’aules PIN (Etapa Primària Inicial) de l’Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). Subdivisió d’aules que permetin el treball en grans i petits grups i, alhora, no perdin il·luminació natural ni sensació d’amplitud espaial. Projecte, DO i DEO. Disseny espais educatius amb Silvia Sassot.
Reforma interior para la adaptación a los criterios Horizonte 2020 de aulas PIN (Etapa PRimaria Inicial) de la Escola Sant Ignasi (Jesuïtes Sarrià). Subdivisión de aulas que permitan el trabajo en grupos grandes y pequeños sin disminuir la iluminación natural ni la sensación de amplitud espacial. Proyecto, DO y DEO. Diseño de espacios educativos con Silvia Sasot.
Data
Developer: Fundació Jesuïtes Educació
Total floor area: 1800 m2
Location: Barcelona, 2018
Pics: Mariana Castel
Escola Nova de Maçanet de la Selva. 2 Línies d’educació infantil i primària.
Data
Developer: GISA - Generalitat de Catalunya
Total floor area: 4.099,95 m2
Location: Maçanet de la Selva, Girona, 2009-2011
Pics: Anna Pericas
Reforma interior a l’Escola Pia Calella, d’aulari infantil per adaptació a noves metodologies pedagògiques. Projecte, i DO conjuntament amb Silvia Sassot.
Data
Developer: Escola Pia Calella
Total floor area: 157,50 m2
Location: Calella, Barcelona, 2016
Pics: Aquidos
En harmonia amb el lloc on es troba, la nova tanca i l’adequació del pati de l’escola materialitza les estratègies de projecte en una tanca formada per pòrtics metàl·lics de tubs de secció circular que responen al disseny de la tanca de l’escola veïna, Baró del Viver, afegint diversitat de solucions en cada pòrtic que permeten donar-ne usos diversos. La intervenció a la tanca alterna trams d’obra vista i d’altres amb entramat metàl·lic i vegetació, per garantir la privacitat i seguretat dels infants sense perdre la connexió visual amb el carrer. Paral·lelament es genera un nou recorregut entarimat amb fusta, fàcilment transitable i integrat a la zona de jocs on la tarima es transforma en una petita grada al pati. El recorregut que recorre la tanca culmina amb una zona porxada pensada per a l’emmagatzematge de cotxets i altres necessitats.
En armonía con el lugar donde se encuentra, la nueva valla y la adecuación del patio de la escuela materializa las estrategias de proyecto en una valla formada por pórticos metálicos de tubos de sección circular que responden al diseño de la valla de la escuela vecina, Baró del Viver, añadiendo diversidad de soluciones en cada pórtico que permiten dar usos diversos. La intervención en la valla alterna tramos de obra vista y otros con entramado metálico y vegetación, para garantizar la privacidad y seguridad de los niños sin perder la conexión visual con la calle. Paralelamente se genera un nuevo recorrido entarimado con madera, fácilmente transitable e integrado en la zona de juegos donde la tarima se convierte en una pequeña grada en el patio. El recorrido que recorre la valla culmina con una zona porchada pensada para el almacenamiento de cochecitos y otras necesidades.
Data Developer: Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) Location: Barcelona Pics: Judith Casas
El Pla Director d’Intervenció a l'Escola Isabel de Villena parteix de l’anàlisi de l’estat existent de l’escola i el seu entorn, per permetre preguntar i decidir com ens posicionem en aquest nou context urbà.
L’objectiu inicial es va convertir en un de dual: un a llarg termini per repensar el posicionament de l’escola i un a curt termini per adaptar-se i resoldre requeriments sanitaris deguts a la Covid-19.
El projecte proposa obrir un buit en forma de mossegada que funciona com plaça d’accés i resol la connexió de l’edifici amb l’entorn i l’entrada de llum als espais soterrats. A més, s’introdueix un mirador, un volum d’administració, un element de protecció de façana i vegetació perquè la natura estigui present als espais lliures del conjunt.
El Plan Director de Intervención en la Escuela Isabel de Villena parte del análisis del estado existente de la escuela y su entorno, para permitir preguntar y decidir como nos posicionamos en este nuevo contexto urbano.
El objetivo inicial se convirtió en uno de dual: uno a largo plazo para repensar el posicionamiento de la escuela y uno a corto plazo para adaptarse y resolver requerimientos sanitarios debidos a la Covid-19.
El proyecto propone abrir un vacío en forma de mordisco que funciona como plaza de acceso y resuelve la conexión del edificio con el entorno y la entrada de luz a los espacios sepultados. Además, se introduce un mirador, un volumen de administración, un elemento de protección de fachada y vegetación para que la natura esté presente en los espacios libres del conjunto.
Data Developer: Patronat Carme Serrallonga (Escola Isabel de Villena) Location: Esplugues de Llobregat, Barcelona Pics: Kaleidos